'Digital timepass' is India's 'lying flat': How boredom became a business? https://www.business-standard.com/economy/news/digital-timepass-is-india-s-lying-flat-how-boredom-became-a-business-125010600062_1.html 
In smaller Indian cities and towns, where opportunities for advancement are few and dwindling, the nounis emerging as something of a social and cultural phenomenon. ..In smaller Indian cities and towns, where opportunities for advancement are few and dwindling, the nounis emerging as something of a social and cultural phenomenon. It bears resemblance to China’s “lying flat” movement, which tells young people to opt out of the economic race and settle for mediocre workplace success and modest consumer fulfilment. 

The 2010 book, Timepass: Youth, Class, and the Politics of Waiting in India, locates the concept in sociology: A generation of young people has a vision of the future but no capacity at its disposal to realize the goal. So it advertises its fruitless waiting “through a self-conscious strategy of hanging out,”

क्यों बेकारी को पसंद करने लगे हैं भारत के युवा?  https://www.youtube.com/watch?v=BIVsOJDMAYc   
Ravish Kumar Official Jan 6, 2025
आज का भारत काम कर रहा है या टाइम पास कर रहा है? इस सवाल का जवाब इस बात से मिल जाएगा कि हम किन चीज़ों को लेकर बात कर रहे हैं और किन चीज़ों को लेकर बात नहीं कर रहे हैं। कितने सपने आपको दिखाए गए। स्मार्ट सिटी का क्या हुआ? नौकरियों का क्या हुआ? महंगाई कम होने का क्या हुआ? हालत ये है कि बेरोज़गारी का एक भी आधिकारिक आँकड़ा नहीं है और युवा सवाल पूछने की जगह रील के संसार में ही ख़ुश हैं। 

 

E-library